Ook
mijn motor moest er aan geloven en dat bleek achteraf geen overbodige
luxe. Voor mij is er maar 1 man aan wie ik mijn motor blindelings
toevertrouw en dat is Wim. Wim heeft jaren lang mijn Yamaha Diversion
onderhouden, maar helaas is hij een aantal jaren geleden gestopt met
klussen aan motoren van anderen. Zelf heeft hij nog wel wat
“projectjes” staan in zijn mooie schuur. Hoewel ik op de hoogte
was van zijn “klus pensioen” heb ik toch de stoute schoenen
aangetrokken en hem gebeld met mijn verzoek. En hoera! Gelukt. Vorige
week heeft Wim, met volgens mij eerder lastige ondersteuning van
ondergetekende mijn motor weer op en top in orde gemaakt op een paar
typische BMW klusjes na (Wim heeft het meer met andere merken). Wim
trachtte mij nog wel iets bij te brengen en zei dan: moet je eens
voelen, dit loopt weer prima. Hoewel ik graag alles had bijgewoond,
is het kleppen stellen aan mij voorbij gegaan. Hij werkt veeeeel
sneller zonder mensen om zich heen. Volgens mij voor hem de ultieme
meditatie. Niks yoga, Tai Chi, gewoon lekker sleutelen, alleen in
jouw schuur. Het is zo mooi om iemand bezig te zien die er echt goed
in is en dat hebben Marika en ik nog meer mogen meemaken afgelopen
week. Alle materialen die nodig waren voor deze klusbeurt zijn zeeeer gunstig ingekocht door de heren Arjon en Arthur van de motorbandendiscounter. Ook zij waren zeer bereidwillig met hun hulp. Dank heren!
Dinsdag
heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar Hyperpro gereden
(op 4 wielen helaas, mijn motor stond nog bij Wim in Tilburg). Marika
en ik besefte ons zeer goed, dat goede demping heel belangrijk zou
gaan worden tijdens onze trip. Hoewel we geen giga offroad wegen
zullen opzoeken, zijn de “normale” wegen al best wel een
uitdaging te noemen (toevallig Top Gear gezien afgelopen vrijdag? Dat
ging door het deel wat wij nog te rijden hebben....).
Ons
verzoek aan hyperpro: kunnen jullie ons helpen? En dat konden ze.
Allereerst werd ik te woord gestaan door Jan Belder. Toen hij hoorde
van ons plan was hij bijna net zo enthousiast als wij zelf. We werden
voorgesteld aan Paul Klop, dé technische man van Hyperpro en er werd
direct een afspraak gemaakt voor vrijdag. Paul zou onze fietsen wel
eens even gaan bekijken. Geweldig!
Vrijdag
stonden we dus voor de deur en werden onze motoren ter plekke getest.
Er was gevraagd om te komen met koffers en gewicht daarin, zoals we
zouden gaan rijden. En ook hier werden we weer geconfronteerd met
iemand die zijn vak verstaat. Geweldig om te zien hoe Paul met een
paar duwtje op de motor een gehele analyse kon maken van de toestand
van onze GSsen. Met duidelijke uitleg en enthousiasme. En GSsen zijn
geweldig hoor, maar de achtervering kan nog wel wat hebben, bleek. De
motoren zijn vervolgens beiden de brug op gegaan waar de schocks zijn
gedemonteerd, geïnspecteerd en...... voorzien zijn van mooie, nieuwe
paarse veren. Was het toeval, dat ik die ochtend mijn garderobe
onbewust had aangepast aan deze gelegenheid met mijn paarse shirt?
Meer
dan 3 uur later mocht ik het dan gaan uitproberen, nadat Paul
natuurlijk zijn fiat had gegeven over zijn werk na de testrit. Ik
wist niet, dat een paar andere veren zo een verschil konden maken! De
bochtjes gingen mega soepel, het keren op een klein stukje vele malen
gemakkelijker en de zit houding was een stuk prettiger. Echt
ongelofelijk! Kan het iedereen aanraden om daar eens aandacht aan te
besteden. Zowel Marika en ik hebben de hele dag met een big smile
rondgelopen kan ik wel zeggen.
Op de brug
De sticker ceremonie
Thanx
Jan en Paul! Tot zaterdag voor de workshop.
Buiten
de tuning van onze scooters, zoals mijn neefje ze gekscherend noemde,
zijn we druk bezig geweest met het nodige geregelwerk. De datum, dat
onze motoren het ruime sop gaan kiezen komt steeds dichterbij: 1e
week mei. Al eerder had ik een kist geregeld. Op de ALV van mijn
roeivereniging (RV Breda) schoot ik Albert Steenman aan met de vraag
of hij misschien nog iemadn wist die een transport kist ergens had
staan. Albert, mede eigenaar van Gowrings een bedrijf wat turbines
maakt, gaf aan, dat hij misschien nog wel een kistje had staan voor
ons. Ook hier was een afspraak snel gemaakt en konden we diezelfde
vrijdagavond al bij hem langskomen. Nu is het algemeen bekend, dat
huize Steenman zeer gastvrij is, maar toch ben ik altijd weer
overdonderd van de hulp die je dan krijgt. Albert is met ons langs
verschillende loodsen gereden om te kijken waar dat bewuste krat nu
stond. Gevonden hebben we heb in een loods in Stad aan het
Haringvliet. Een super mooi krat. Moet alleen iets lager gemaakt
worden en voorzien van een bodemplaat en dan is ie top!
Komende
donderdag gaan we hem ophalen! Er valt nog te vermelden, dat Albert
de zaterdag en zondag erna nog even de 2 head en de skiff head heeft
geroeid! Geweldig toch dat je dan op de vooravond van zulke
wedstrijden niet je rust pakt, maar 2 dames aan een krat helpt!
De
bodemplaat moest nog worden geregeld en via een tip uit ons steeds
weer blijkende geweldige BMWGS forum, ben ik naar onze mede motor
fanatieke Harley Dealer gestapt. Daar zouden ze metalen frames
hebben, waarop hun motoren binnenkomen. En dat klopt! Direct werd er
medewerking verleend door Peer van Lieshout en later door Jan Kennis
en mochten we 2 bodemplaten komen ophalen. En eerlijk is braaf, toen
ik ze kwam ophalen met mijn aanhanger, werden ze voor mij in de
aanhanger getild! Echt niet dat ik daar bij mocht helpen. Super
mannen! Bedankt.
Komende
2 weken gaan we het krat helemaal pasklaar maken. Waar zou je zeggen?
Ook daar is voor gezorgd. Mijn broer Roel heeft zijn contacten
ingezet en we kunnen terecht bij mij om de hoek in Dorst bij Aberson
een bedrijf voor de (zelf)bouwer, met een prachtige showroom vol met
bakstenen, dakpannen en meer van dit soort bouwmateriaal. In het
magazijn is een hoekje gereserveerd voor ons en afgelopen zaterdag
hebben we daar al de bodemplaten en hout, wat Marika opzij had gezet
bij haar baas, Jardin, weggezet. We werden ontvangen door Theo met een
lekker bakkie koffie en thee. Ook weer een voorbeeld van
enthousiasme. Theo komt speciaal voor ons op zijn vrije zaterdag naar
zijn werk! Dank Theo en tot vrijdag. Dan komt de kist en staat Theo klaar met de heftruck!
Nu
is het tijd om alle uitstaande lijntjes te checken en de puntjes op
de i te zetten. Dus, voor nu: aan het werk! (lijk wel een
reisbureau!)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten