zondag 11 maart 2012

De Kick Off


Woensdag 7 maart was het zover. Na een heerlijke maaltijd bij Marika thuis (koken kan ze!) kwamen de kaarten op tafel. Herinneringen en wensen volgden elkaar op en eigenlijk waren we er snel uit. Vertrek vanuit Calcutta, naar Varanasi, een absolute must van Marika (werd later nogmaals benadrukt toen ik een maitje kreeg van Petra, een roeimaatje, die 2 jaar geleden mij tipte over een bestemming in Noord Griekenland, de Meteora kloosters, dat bleek een hoogtepunt te zijn van mijn reis destijds. Een betrouwbare tip dus!). Van daar uit naar Nepal, via Kathmandu en dan door naar Tibet. Lhasa is mijn droom hoogtepunt. De beelden van 7 years in Tibet blijven mij bij en het Bhudisme blijft fascinerend. Op de kaart zagen we een weg langs de zuidkant van Tibet, langs India, door de Himalaya. Leek ons wel wat. Via deze weg naar Kyrgyzstan (Kyrgizië), Tajikistan, Uzbekistan, waar ik net door Floortje Dessing gek was gemaakt van het mooie Buchara. Vervolgens via Turmenistan (Krasnovodsk) met de boot over de Kaspische zee naar Baku in Azerbaijan. Nog even door Georgië en dan zijn we alweer in iets bekender gebied: Turkye en Azië verlatend via Istanbul over de Bosporus....... Een droomreis!

Dat er nog het één en ander te organiseren valt, was ons direct duidelijk. Onze eerste actie: een berichtje op het al eerder genoemde BMWGS club forum. Met jaloerse blikken hadden wij natuurlijk al die andere prachtige reisplannen naar verweggistan voorbij zien komen en ook gezien, dat er veel kennis en kunde aanwezig is onder de forum bezoekers. En waarom het wiel uitvinden als...... Info over onze trip en natuurlijk ook de wensen en knelpunten staan nu zwart op wit op het forum.
De link van het forum hebben we doorgezet op facebook en binnen no time meldde Gertjan zich. Hij was meteen bereid om ons uit te leggen hoe we banden moeten verwisselen en plakken. Hopelijk nooit nodig, maar dat is een illusie denk ik. Datum staat! Wat een prachtige start van onze social media actie. Ondertussen kwamen de eerste reacties op het forum en mogen we wel zeggen, dat ons item goed gelezen wordt!

In de afgelopen dagen bleven er berichtjes komen. Veel aanmoedigingen en tips. Discussie over het feit of wij 1 of 2 tentjes zouden moeten meenemen, dit onder het mom van gewichtsbesparing aan de ene kant en eventuele scheiding van wegen aan de andere kant. Onze oplossing: van alles 1, behalve van de tentjes. Dat worden er toch echt 2. Na al vele reisverslagen gelezen te hebben, leek het ons wel slim om enige privacy te creëren wat het slapen aan gaat. Anders wordt het inderdaad ruzie!
En ook hier weer super aanbiedingen: Crosskabouter (Paul) die al menig lange afstandsreiziger op pad heeft geholpen, wil ons ook bijstaan met zijn sleutel tips en tricks.

We kregen ook wat meer inzicht over de haalbaarheid van ons plan. Tibet blijkt (bijna) onmogelijk. Het vereist een chinees rijbewijs, daar te behalen, en de motoren moeten omgezet worden op chinees kenteken. En wat dacht je van de verplichting van een gids gedurende de gehele trip door China....... Fijn zo'n vent de hele tijd achter op je motor. Zo als het er nu uitziet een “no go” dus. Een alternatief plan: via nepal, India, Pakistan, Iran naar Turkye en dan kijken of we Turkmenista, Uzbekistan, Azerbaijan en Georgië toch nog kunnen inplannen.
Verder is het vervoer van de motoren nog een leuke uitdaging. Wij willen het low budget gaan proberen en hopen op een bedrijf, dat ergens nog een plekkie vrij heeft in zijn container. Veel netwerken dus.

In de afgelopen dagen voelde ik mij in eerste instantie best wel bezwaard, dat ik aan deze trip zoveel aandacht schenk. Ik ben nota bene ook nog eens een eigen bedrijfje aan het opstarten. Maar hoe verder ik kom met deze ervaring, hoe meer ik inzie, dat deze reis mij zoveel meer gaat brengen dan de trip zelf. Als vanzelf ben ik social media aan het inschakelen, maak ik een blog aan en ontmoet, vooralsnog via PC, de meest interessante mensen. Een fantastische leerschool en netwerk rijkdom, die ik zeker goed kan gaan gebruiken bij mijn werk. Oude contacten worden aangehaald, nieuwe gemaakt. De vakantie zelf wordt de kers op de taart, die we nu aan het bakken zijn.

Gisteren waren Marika en ik in Olst, bij de heren van ARO, Jos en André. Er was iets nieuws ontwikkeld voor mijn ARO koffers, waardoor ze nog steviger bevestigd zitten aan het frame. Geen overbodige luxe leek mij. Aangezien Marika nog rond reed met de originele touring koffers van BMW, wilde zij wel mee om even te kijken wat ARO te bieden heeft. Een hele boel meer als 2 jaar geleden, toen ik mijn koffers kocht, bleek. Met dank aan de enthousiast meedenkende heren, rijdt ook Marika nu rond met prachtige nieuwe koffers. Tijdens de terugreis heb ik ze de gehele tijd mogen bewonderen tot ergernis van Marika, want die zag ze zelf natuurlijk niet. Bij elk stoplicht heb ik haar er op geattendeerd hoe prachtig haar nieuwe koffers zijn. Zijn ze echt Mariek!



Mooi plaatje, niet waar

Ondertussen staan er vele mailtjes, PBtjes en een aantal offerte aanvragen uit. Hebben we een lijst aan telefoonnummers en wachten we nog op nuttige tips. Een gekkenhuis! Dit blog blijkt ook goed bezocht te worden!

Op naar de volgende week! Doelen: het reisplan duidelijk hebben, meer inzicht in de transport mogelijkheden van de motoren naar India en een datum plannen om de visa en andere papier kraam (denk aan Carnet de Passage) te gaan regelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten