vrijdag 23 maart 2012

Zoeken naar een transporteur enz


Na een flitsende start kwam de hectiek. Poeh, wat valt er veel te regelen. Nummer 1 op onze lijst is het vinden van een goede transporteur voor de motoren naar Calcutta. Wij wisten echt niet hoe zoiets werkt en weer dank zij goede tips via verschillende forums zijn we een heel stuk wijzer geworden. Niet alleen is het plannen en boeken van het transport belangrijk om die motoren daar te krijgen, het bepaald voor een groot deel onze tijdsplanning. Er moeten nl ook nog visums aangevraagd worden, een krat gebouwd, de motoren moeten in orde zijn, wij ingeënt. Het hangt allemaal van elkaar af qua planning.

Ondanks de hectiek is het wel heel erg leuk om te te doen, dat geregel. Niet alleen gaan er werelden voor mij open, maar ik, we, zijn echt overdonderd door de hulp, die we, vaak geheel belangeloos, krijgen. Vanuit alle hoeken. Denk aan GertJan, een vriend van Marika, die binnen een half uur na bekendmaken van ons plan op facebook al aanbood om ons te leren hoe we de wielen moeten uitbouwen enzo. We zijn geweest en het was een feestje! GertJan had heerlijk voor ons gekookt! En als toetje zijn we de garage in gedoken, waar wij tussen de wegenwacht auto en motoren hebben gesleuteld. Wat en geruststelling om te bemerken, dat het eigenlijk niet zo moeilijk is. Marika was totaal opgelucht toen zij zag, dat de motoren gewoon bleven staan op de middenbok, als je 1 wiel er uit haalt. Klinkt misschien gek, maar dat is best wel fijn om te weten als je ergens in the middle of nowhere staat met panne. Hier hebben we in ieder geval geen angst meer voor!






GertJan, je bent een kanjer! En bedankt nog voor de heerlijke bastogne koeken

Ondertussen hebben we een goed contact gevonden voor ons motor transport: Van Cleve & Zonen. Maranke heeft mij zeer adequaat en snel van antwoorden voorzien op onze klungelige beginners vragen. Zelfs het kantoor in Calcutta blijkt zeer adequaat te reageren. Na een mailtje, belletje (wel grappig hoor, dat India engels) en nog wat mailtjes, komen we al een heel eind in de (goede) richting.
Natuurlijk moet er nog een krat gemaakt worden. Eerst dachten we de motoren apart te verschepen, maar ook weer via een super tip op het BMWGS forum, zagen we, dat het mogelijk is om de motoren in 1 krat te zetten. Scheelt een berg kosten. Nu nog bouwen. Is op zich niet zo moeilijk, maar we moeten gebruik maken van speciaal, heat treated hout. Zonder beestjes dus. Is een Indiase bepaling. En dan wordt het lastiger. Maar ook hiervoor is waarschijnlijk een oplossing bij de hand. Via een bedrijf in Zevenbergen kunnen we het krat laten behandelen. En bouwers, ja het wordt eentonig, melden zich ook al aan! Gelukkig kunnen we best veel zelf, maar een beetje hulp kan geen kwaad.

Tussendoor zijn we naar het UGSC weekend geweest. Voor mij de eerste keer, maar staat nu al vast in mijn agenda voor volgens jaar. Voor de niet kenners: een super georganiseerd weekend in de Ardennen door en voor allroad rijders. Buiten dat we mazzel hadden met het weer, waren de tochten echt geweldig! Een mooie uitdaging en oefening voor wat ons straks op reis te wachten staat. En ook hier waren we totaal overdonderd door de belangstelling voor ons avontuur. Wij hebben natuurlijk ook jaren al die prachtige verslagen gelezen van die mensen die het gewoon doen, zo'n lange trip en nu zijn wij die mensen. Heel bijzonder! Dank allen voor het warme bad, dat wij hebben mogen ervaren en sorry voor diegenen, die ons verhaal tig keer hebben moeten aanhoren...
Tijdens de heenreis op vrijdag, kon ik het niet laten om mijn motor de grond te laten kussen. Ik blijk een grote voorkeur te hebben om dit te doen als we gewoon stil staan...... We zullen het maar houden op slechte concentratie.... Bij deze “val” in de zachte berm, bleek mijn plastic ophangingssysteem (origineel van BMW) niet bestand te zijn tegen dit soort acties.... Ook voor mij is er dus een in ieder geval een nieuw bevestigingssysteem nodig. Komt ook op het lijstje.

Met goede vorderingen voor het transport en meer duidelijkheid over de afloop hiervan, kunnen we een meer definitieve routeplanning maken. Volgende week knopen doorhakken over het transport, visums gaan aanvragen, kist regelen, materiaal verder verzamelen. Er zijn een aantal mensen, die ons al hebben toegezegd om wat spullen te lenen. Wel handig hoor, als je alles zou moeten aanschaffen....

En dan heet van de pers: mijn zoektocht naar mijn favoriete hangmat is geslaagd! Jaren geleden heb ik de “hangmat ontdekking” gedaan. Tijdens een reis door Frankrijk heb ik in zo'n klein buitensportzaakje een hele fijne hangmat gekocht. Zo één van parachutestof. Lekker luchtig, klein sterk en licht. Kan echt overal in. In eerste instantie ging ie mee als extraatje, lekker luxe na een lange dag rijden en tent opzetten: met een boek en wat lekkers te drinken en te eten in de hangmat, heerlijk. Er blijkt echt overal wel een mogelijkheid te zijn om dat ding op te hangen (heb in al die jaren met hoogste uitzondering altijd mijn hangmat wel ergens kunnen ophangen). Later ben ik bij haast, weinig tijd om alles uit te pakken en de volgende dag weer op te laden, ook heerlijk in die gaan hangmat geslapen. Zelfs bij de boottocht van Bari naar Igoumenitsa kon ik hem ophangen op dek. Top!
Maar helaas ben ik hem vorig jaar verloren. Heb wel een surrogaat gekocht, maar die kon niet op tegen mijn “oude” hangmatje. Er is toch wel duidelijk verschil in kwaliteit. Ik ben dus op zoek gegaan naar een verkooppunt hier in NL, dat mijn “oude” hangmat verkoopt en heb de importeur gevonden. Via hem zijn we allebei weer in het bezit van een super hangmatje en wat nog veel leuker is: we hebben een actie aangeboden gekregen. Iedereen die een hangmat bestelt bij www.planethammock.nl/
onder vermelding van “M&M” krijgt de verzendkosten hangmat gratis (zitten normaal portokosten bij) en wij Marika en ik krijgen een deel van de opbrengst als sponsoring voor onze trip. Een win-win-win situatie dus! Is het niet geweldig! Kopen dus, zo'n super hangmat. Je kunt meteen je stoel thuis laten! Scheelt een berg in ruimte en gewicht. Ze zijn er in heel veel kleuren. Als je een hangmat wilt bestellen, kan dat via bovenstaande site of via: info@wintec-trading.nl Met dank aan Jeroen!


Zo, en nu verder met het hele logistieke gebeuren en niet te vergeten: de mentale voorbereiding op de offroadtraining van GSAPaul morgen in Weert!

1 opmerking: