woensdag 15 augustus 2012

Erzurum naar Göreme

12.8 : Erzurum naar Malatya
We rijden weer in het prachtige Turkse landschap met een heerlijk temperatuurtje dus jasje een stuk open en laat maar lekker doorwaaien. Later op de dag wordt het steeds warmer en we rijden langs een meer en besluıten om een duikje te nemen. We rijden de weg af door de stenen en zand naar het meer en trekken onze kleren uit en zwemmen in ons ondergoed.

Very charming….. op mijn buik zitten een paar plekken van insectenbeten van een hele tijd terug. Eentje zelfs nog uit India. De insecten vliegen naar binnen tijdens het rijden en steken dan. Ik reageer er nogal heftig op. Ook op muggenbeten, normaal heb ik er weinig last van maar tijdens deze reis wel. Dat is eigenlijk het enige ongemak wat ik heb. Een uurtje later rijden we weer verder naar Malatya waar we een beetje laat in de avond aankomen en moeite hebben om een hotel met parkeerplaats te viınden. We zijn verwend geraakt denk ik. Uiteindelijk hebben we iets gevonden waar de motor een eind verderop in een bewaakte parking kon staan. We kregen het avondeten aangeboden door de hotelmanager en na een ijsje gegeten te hebben zijn we gaan slapen.
13.8: Malatya naar Göreme
Via een supersnelle weg komen we vroeg in de middag in Göreme in Capadocia en vinden we een leuke camping met zwembad. Nadat we opgefrist waren liepen we terug naar de tenten en toen werden we aangesproken door Turkse dames die in Nederland wonen. Het ging meteen van: ga zitten, wil je wat drinken en we hebben heerlijk gekletst. Ze nodigden ons uit om ‘s avonds te komen eten.

Zij hebben een huis in Boyali waar ze elke zomer heengaan. We zijn er ‘s avonds heengereden en met de ondergaande zon zagen we weer prachtige kleurenformaties van de schoorsteenbergen. Dit is een gebied waar de mensen vroeger huizen uitgroeven in de bergen en die bergen zijn zo geerodeerd door zon, regen en wind dat ze de vorm van een schoorsteen hebben gekregen. We hebben daar heerlijk gegeten en gedronken op het terras van het huis met uitzicht over het dorp, waar nu nog maar 20 vaste bewoners leven, en de bergen met de schoorsteenformaties. Dames uit Heerenveen, bedankt voor de gastvrijheid!!!
14.8: Göreme
We hebben vandaag echt de toerist uitgehangen. Ik heb eerst een verfrissende duik in het zwembad gedaan mmmmmmmmm ! Mirjam ging naar het dorp om eten voor het ontbijt te halen. Om 9.30 uur werden we opgehaald om een bustoer te gaan doen door Cappadocia. Best apart met Japanners en een enkele Italiaan in de bus.

We zijn op schitterende plekken geweest met indrukwekkende berg en rotsformaties. We hebben de grotwoningen met de schoorsteenvormen bekeken. De gids vertelde dat de mensen die nu in deze woningen wonen, geld krijgen van de regering omdat de huizen op de World Heritage List staan. Hele dorpen werden zo gebouwd met kerken/moskeeen die beschilderd zijn met primitieve fresco’s. Het is een onwerkelijk buitenaards landschap. Wijnranken tussen de schoorstenen, duivennesten overal in de rotsen. Hier wordt veel wijn gemaakt en uiteraard gingen we naar een proeverij waar niemand iets kocht. Ook waren we in een pottenbakkerij waar Mirjam zelf iets mocht maken.

We hebben echt megaveel foto’s gemaakt van deze streek.

Na de tour hebben we gegeten in Göreme en zijn toen naar de camping gelopen. Dip in the pool en douchen en lezen in de hangmat. Heb zelfs een heerlijk Efes biertje op, dat was lang geleden zeg!
‘s Avonds krijgt Mirjam een sms van haar broer Roel of we niet de 26ste thuis kunnen komen i.p.v de 25 ste. We besluiten om nog een dag hier ın Göreme te blijven om uit te rusten en het blog bij te werken, heeerlijk!!!