dinsdag 10 april 2012

Motormorfose deel 2


Ook mijn motor moest er aan geloven en dat bleek achteraf geen overbodige luxe. Voor mij is er maar 1 man aan wie ik mijn motor blindelings toevertrouw en dat is Wim. Wim heeft jaren lang mijn Yamaha Diversion onderhouden, maar helaas is hij een aantal jaren geleden gestopt met klussen aan motoren van anderen. Zelf heeft hij nog wel wat “projectjes” staan in zijn mooie schuur. Hoewel ik op de hoogte was van zijn “klus pensioen” heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en hem gebeld met mijn verzoek. En hoera! Gelukt. Vorige week heeft Wim, met volgens mij eerder lastige ondersteuning van ondergetekende mijn motor weer op en top in orde gemaakt op een paar typische BMW klusjes na (Wim heeft het meer met andere merken). Wim trachtte mij nog wel iets bij te brengen en zei dan: moet je eens voelen, dit loopt weer prima. Hoewel ik graag alles had bijgewoond, is het kleppen stellen aan mij voorbij gegaan. Hij werkt veeeeel sneller zonder mensen om zich heen. Volgens mij voor hem de ultieme meditatie. Niks yoga, Tai Chi, gewoon lekker sleutelen, alleen in jouw schuur. Het is zo mooi om iemand bezig te zien die er echt goed in is en dat hebben Marika en ik nog meer mogen meemaken afgelopen week. Alle materialen die nodig waren voor deze klusbeurt zijn zeeeer gunstig ingekocht door de heren Arjon en Arthur van de motorbandendiscounter. Ook zij waren zeer bereidwillig met hun hulp. Dank heren!

Dinsdag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar Hyperpro gereden (op 4 wielen helaas, mijn motor stond nog bij Wim in Tilburg). Marika en ik besefte ons zeer goed, dat goede demping heel belangrijk zou gaan worden tijdens onze trip. Hoewel we geen giga offroad wegen zullen opzoeken, zijn de “normale” wegen al best wel een uitdaging te noemen (toevallig Top Gear gezien afgelopen vrijdag? Dat ging door het deel wat wij nog te rijden hebben....).
Ons verzoek aan hyperpro: kunnen jullie ons helpen? En dat konden ze. Allereerst werd ik te woord gestaan door Jan Belder. Toen hij hoorde van ons plan was hij bijna net zo enthousiast als wij zelf. We werden voorgesteld aan Paul Klop, dé technische man van Hyperpro en er werd direct een afspraak gemaakt voor vrijdag. Paul zou onze fietsen wel eens even gaan bekijken. Geweldig!
Vrijdag stonden we dus voor de deur en werden onze motoren ter plekke getest. Er was gevraagd om te komen met koffers en gewicht daarin, zoals we zouden gaan rijden. En ook hier werden we weer geconfronteerd met iemand die zijn vak verstaat. Geweldig om te zien hoe Paul met een paar duwtje op de motor een gehele analyse kon maken van de toestand van onze GSsen. Met duidelijke uitleg en enthousiasme. En GSsen zijn geweldig hoor, maar de achtervering kan nog wel wat hebben, bleek. De motoren zijn vervolgens beiden de brug op gegaan waar de schocks zijn gedemonteerd, geïnspecteerd en...... voorzien zijn van mooie, nieuwe paarse veren. Was het toeval, dat ik die ochtend mijn garderobe onbewust had aangepast aan deze gelegenheid met mijn paarse shirt?
Meer dan 3 uur later mocht ik het dan gaan uitproberen, nadat Paul natuurlijk zijn fiat had gegeven over zijn werk na de testrit. Ik wist niet, dat een paar andere veren zo een verschil konden maken! De bochtjes gingen mega soepel, het keren op een klein stukje vele malen gemakkelijker en de zit houding was een stuk prettiger. Echt ongelofelijk! Kan het iedereen aanraden om daar eens aandacht aan te besteden. Zowel Marika en ik hebben de hele dag met een big smile rondgelopen kan ik wel zeggen.

Op de brug
De sticker ceremonie

Thanx Jan en Paul! Tot zaterdag voor de workshop.

Buiten de tuning van onze scooters, zoals mijn neefje ze gekscherend noemde, zijn we druk bezig geweest met het nodige geregelwerk. De datum, dat onze motoren het ruime sop gaan kiezen komt steeds dichterbij: 1e week mei. Al eerder had ik een kist geregeld. Op de ALV van mijn roeivereniging (RV Breda) schoot ik Albert Steenman aan met de vraag of hij misschien nog iemadn wist die een transport kist ergens had staan. Albert, mede eigenaar van Gowrings een bedrijf wat turbines maakt, gaf aan, dat hij misschien nog wel een kistje had staan voor ons. Ook hier was een afspraak snel gemaakt en konden we diezelfde vrijdagavond al bij hem langskomen. Nu is het algemeen bekend, dat huize Steenman zeer gastvrij is, maar toch ben ik altijd weer overdonderd van de hulp die je dan krijgt. Albert is met ons langs verschillende loodsen gereden om te kijken waar dat bewuste krat nu stond. Gevonden hebben we heb in een loods in Stad aan het Haringvliet. Een super mooi krat. Moet alleen iets lager gemaakt worden en voorzien van een bodemplaat en dan is ie top!
Komende donderdag gaan we hem ophalen! Er valt nog te vermelden, dat Albert de zaterdag en zondag erna nog even de 2 head en de skiff head heeft geroeid! Geweldig toch dat je dan op de vooravond van zulke wedstrijden niet je rust pakt, maar 2 dames aan een krat helpt!

De bodemplaat moest nog worden geregeld en via een tip uit ons steeds weer blijkende geweldige BMWGS forum, ben ik naar onze mede motor fanatieke Harley Dealer gestapt. Daar zouden ze metalen frames hebben, waarop hun motoren binnenkomen. En dat klopt! Direct werd er medewerking verleend door Peer van Lieshout en later door Jan Kennis en mochten we 2 bodemplaten komen ophalen. En eerlijk is braaf, toen ik ze kwam ophalen met mijn aanhanger, werden ze voor mij in de aanhanger getild! Echt niet dat ik daar bij mocht helpen. Super mannen! Bedankt.

Komende 2 weken gaan we het krat helemaal pasklaar maken. Waar zou je zeggen? Ook daar is voor gezorgd. Mijn broer Roel heeft zijn contacten ingezet en we kunnen terecht bij mij om de hoek in Dorst bij Aberson een bedrijf voor de (zelf)bouwer, met een prachtige showroom vol met bakstenen, dakpannen en meer van dit soort bouwmateriaal. In het magazijn is een hoekje gereserveerd voor ons en afgelopen zaterdag hebben we daar al de bodemplaten en hout, wat Marika opzij had gezet bij haar baas, Jardin, weggezet. We werden ontvangen door Theo met een lekker bakkie koffie en thee. Ook weer een voorbeeld van enthousiasme. Theo komt speciaal voor ons op zijn vrije zaterdag naar zijn werk! Dank Theo en tot vrijdag. Dan komt de kist en staat Theo klaar met de heftruck!

Nu is het tijd om alle uitstaande lijntjes te checken en de puntjes op de i te zetten. Dus, voor nu: aan het werk! (lijk wel een reisbureau!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten