zaterdag 9 juni 2012

Jaipur


Na de toch wel erg vermoeiende treinreis van Agra naar Jaipur heb ik een rust dagje ingelast. Uitslapen. Genieten van het restaurant op het dakterras van het hotel, wat meteen ook het beste restaurant in de stad blijkt te zijn. En dat heb ik gemerkt. Errug lekker, het eten hier. Het hotel zelf is ook niet mis! Prachtige kamers en dat voor weinig (omdat er geen single room meer was een 2 persoonskamer met eigen badkamer voor 700 Rps = 10 euri). Laag seizoen.....

Heerlijk zo'n dakterras!
Mijn bescheiden onderkomen hier in Jaipur

In de middag heb ik een bezoekje gebracht aan de oude stad, de markt. Poeh wat een bende.... De mensen zijn hier anders dan in Delhi en Agra, wat agressiever, berekender. Iedere tuk tuk chauffeur wil er meer uithalen, er wordt bijna letterlijk gevochten om wie je mag vervoeren. Je moet hier nog meer oppassen om niet belazerd te worden dan in de andere plaatsen. Door de warmte en alle indrukken heb ik niet altijd zin om er het uiterste uit te halen.

De markt was dus een puinhoop, maar op de een of andere manier is er wel structuur in dit soort landen. Zoals ook in Marokko en Turkije, waar ik al eerder was, is er in elke straat iets anders: een straat met kleding, een andere met marmerwerk etc. Ook kwam ik tussen de puinhoop een warenhuis tegen met alles wat met mobiele telefonie te maken had. Bizar, dat blijft het.

Shampoo gevonden! Dat was de missie en om eerlijk te zijn had ik het daarna wel gezien. Een jongetje, die ik geen hand wilde geven of chocola of een pen of wat dan ook, gooide een schil van een meloen naar me. Raak. De omstanders vertoonde plaatsvervangende schaamte. Wat grilliger dus hier. Snel terug naar het mooie dakterras.

Bij aankomst in het hotel bleek er een bericht voor mij te zijn!!!!! Sta je wel ff van te kijken. Het bleek van de 3 Fransen, Ludivine, Catherine en Erick. Of ik 's avonds zin had om langs te komen. Met bikini. Kijk, dat zijn de betere voorstellen! Done it, het was gezellig en heerlijk in het zwembad. Daarna nog veel te lang geskyped en gemaild... Het tijdsverschil is af en toe lastig, zeker met vriend op afstand...

De 2e dag heb ik een tuk tuk chauf ingehuurd om mij naar de belangrijkste bezienswaardigheden te brengen. Erg handig. Hij bepaald de route, weet mooie plekjes en blijft de hele dag bij je en wacht overal. Zet je af bij de ingang en wacht bij de uitgang. Ideaal! 

In de Tuk Tuk
 
Allereerst het City Palace. Een mooi gebouw. De bouwstijl is overal wel hetzelfde: gebouwen met een binnenplaats, of meerdere, waar dan ook weer een gebouw op staat. Op een van de binnenplaatsen was een overdekt terras, waar kinderen aan het tekenen waren of hadden muziek les. Wel interessant om te zien hoe geconcentreerd ze hier mee bezig waren.


muziekles

Er werd zeer geconcentreerd getekend


poppentheather met muziek

Tegenover het paleis is een observatorium, Jantar Mantar, met allerlei giga meetinstrumenten, vooral gericht op astrologie. Interessant en het levert mooie plaatjes op.


Plaatsbepaling van een sterrenstelsel (Aries)





stairway to heaven

Buiten de stad de voor mij mooiste bezienswaardigheid: Amber Fort (naam vanwege de gele stenen). Erg imposant gelegen op een heuveltop. Ook hier weer die markante bouw: veel binnenplaatsen, kruip door sluip door. Aan alle kanten mooie uitzichten. Er staan daar op de heuvels muren die doen denken aan de Chinese muur en overal zie je kleine forten. Je weet niet waar je kijken moet.





Op de terugweg naar de stad komen we langs het waterpaleis, Jal Mahal, zoals de naam al zegt: een paleis dat midden in een (stuw) meer staat. Mooi gezicht.


Tot slot van de bezienswaardigheden: de tombes. Een totaal vervallen locatie, waar een aantal graftombes te vinden zijn. Daardoor toch wel de moeite waard. De vervallen staat maakt het een luguber geheel.




Omdat er nog tijd over is, blijkbaar ga ik snel door al die bezienswaardigheden, heb ik een afspraak gemaakt bij een wereld beroemde astroloog Dr. Vinod Shastri. Hij is prof en reist de hele wereld rond. Ook Nederland heeft hij aangedaan en in Leiden op de uni een college verzorgd. In India komen de meest belangrijke mensen bij hem op bezoek. Kan geen kwaad om er eens heen te gaan, dacht ik. Jaipur is sowieso een stad waar veel astrologen en handlezers zijn. Het is hier een gerespecteerd van aan de Universiteit. Ik heb er wel wat mee.
De man was laat, de wachtkamer zat vol, maar op de een of andere manier werd iedereen snel geholpen, zonder het gevoel van haast. Ik heb een uitgebreid boekwerk meegekregen en een overzicht van mijzelf als persoon en wat er nog voor mij ligt. Daar zaten leuke dingen bij, maar ook confronterende....... Geen boodschap dus van: you are going to live a happy live with lots of money and happiness. Was wel even slikken..... Maar ach. Gewoon in het nu leven, dan blijft alles acceptabel.

Van daar uit terug naar het hotel. Lekker douchen lezen en...... naar het dakterras. Deze keer eens vroeg naar bed.
En nu zit ik op dag 3 weer op het befaamde dakterras. Ontbijtje achter de kiezen en over een kwartiertje komt mijn “taxi”. Op naar de massage die ik geboekt heb voor vandaag. Daarna is het nog even wat eten en naar het treinstation. Er staat mij een lange reis te wachten: eerst per trein naar Delhi, waar ik in korte tijd moet overstappen op de bus naar Rishikesh. Een reis van meer dan 12 uur in totaal...... Zie er een beetje tegenop. Maar dan volgt een periode van relatieve rust: de Ashram. Ben benieuwd....
En dan nog 2 weken......... Als het goed is wordt het voor velen interessanter: dan hebben we de motoren! Kijk er erg naar uit. Dit is heel mooi en heel bijzonder en ik geniet echt, maar straks.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten