woensdag 11 juli 2012

Kathmandu - Pokhara

Door Marika:

Kathmandu 2 juli. We brengen de dag door in Kathmandu. Het is gelukkig niet meer zo vreselijk heet. Het is wel warm, over de 30 graden maar heel goed te doen, wat een verademing vinden we dit! Rustig opgestaan, ontbijtje in het guesthouse gegeten, blog geschreven (het bijwerken en plaatsen hebben we 's middags in een internetcafĂ© gedaan.), rondleiding gehad in het ziekenhuis aan de overkant. Het was er heel erg schoon en netjes binnen maar terwijl we aan het ontbijt waren werd het vuil van het dak naar beneden gegooid, echt alles, ook het ziekenhuismateriaal (infusen, spuiten sommige met nog met de naalden erin). Dit werd even later gesorteerd en weggebracht ahw.... er bleef een infuus en spuiten achter op het terrein waar onze motoren stonden.

Aan het eind v.d ochtend een taxi downtown naar de wijk Thamel genomen. Gisteren kwam ons de stad erg druk en vies over, dit behoeft werkelijk een rectificatie; wel druk uiteraard maar echt niet vies. We waren gewaarschuwd dat Kathmandu een hele vieze stad zou zijn maar dat is het niet. We zijn inmiddels ook wel wat gewend..... Na wat rondgelopen te hebben en moeite moesten doen om niet een heleboel dingen te kopen want man man, wat een gave spulletjes hebben ze hier, komen we op een pleintje met een stupa en jawel hoor.... een terrasje met 2 tafeltjes. Er zaten 2 mannen aan het ene tafeltje en het andere was vol. We gingen aan het tafeltje zitten waar nog plek was en raken aan de praat met de heren die erg goed Engels spreken. Uiteindelijk hebben zij ons een rondgeleid richting Dunbar Square. We kregen de heerlijkste Lassi aangeboden, het was voor het winkeltje echt druk, de mensen stonden in rijen voor de Lassi. We kregen uitleg over de verschillende tempels en kloosters.

Vanaf een restaurant met dakterras keken we uit over de Square met de vele tempels en hadden een prachtig uitzicht over de stad en de bergen er omheen. We kregen nu wel een beetje genoeg van de heren die ons zelfs uit eten wilden nemen die avond en ons nog uit wilden nemen naar een bar. Mirjam had iniddels last van haar maag en buik en nadat we afscheid van de heren genomen hadden besloten we om een internetcafé op te zoeken. Onderweg in een leuk winkeltje stickers van Nepal gekocht voor op de koffers. Ik heb toen een pizza gegeten 2 pandjes verderop en een Redbull gedronken. Hierna ben ik naar Mirjam teruggegaan en we hebben het blog bijgewerkt en geplaatst. We namen een taxi terug naar het guesthouse en gingen op tijd slapen. Mirjam was echt niet lekker, ze had het koud, zelfs nog onder een extra deken.

Kathmandu → Pokhara:
Gelukkig was ze de volgende ochtend weer wat opgeknapt, niet helemaal maar wel zover dat ze kon gaan rijden. We waren echt heel vroeg waker en uitgeslapen. Op de kamer een fruitontbijtje gegeten en de boel weer opgeladen. Regenpakken aan en om half zeven vertrokken we richting Pokhara. Het is ongeveer 200 km rijden. Het begin van het traject was verschrikkelijk druk, weer die smerige dieselroet, regen, brrrr. Maar het werd allengs steeds beter; regenpakken konden uit, het verkeer werd rustiger en na de chai-break werd er zelfs blauwe lucht zichtbaar. Prachtige wegen en een indrukwekkend panorama van de mooiste terrassen op de berghellingen en  rivieren, de Trisuli en de Marsyandi waar we langsreden. Na een rit van 5 uur komen we in Pokhara en we doen ons best om aan de lake side een mooi hotel te vinden en dat is gelukt, het Hotel Peace Plaza, wat direct aan het meer ligt. We betalen hier 27.50 USD voor een 2 persoonskamer. Wat heerlijk, Mirjam kon wel huilen! We konden ook in een heel net guesthouse voor 400 roepies (4 euro) maar we zijn toe aan wat luxe. Vanuit de hotelkamer hebben we een prachtig uitzicht over het Phewa Lake.
Visje uit het meer gegeten voor de lunch en ook hier kunnen de motoren bewaakt binnen de poort staan. We relaxen wat op de hotelkamer. Inmiddels is het begonnen met regenen dus van wandelen komt niets . We gaan in de avond naar de bar beneden. Het is hier echt heel gezellig, Kings of Leon werd er gedraaid en later Leonard Cohen. Na een smakelijke maaltijd gaan we naar boven, lezen nog wat en gaan slapen.